Katolicyzm ma własność pionu – odchyleń nie znosi.
Cytaty na nasze czasy:

"Jeśli kiedykolwiek zetkniecie się z chlubiącymi się tym, że są wierzący, że są oddani Papieżowi, i chcą być katolikami, ale nazwanie klerykałami mają za największą obrazę, powiedźcie uroczyście, że oddane dzieci Papieża to ci, którzy są posłuszni jego słowu i we wszystkim go słuchają, a nie ci, którzy czynią zabiegi, by uniknąć wypełnienia jego rozkazów lub aby naleganiem godnym ważniejszych spraw wymusić na nim zwolnienia czy dyspensy tym boleśniejsze, im większe wyrządzają szkody lub zgorszenie. [...]"

(Fragment przemówienia św. Piusa X wygłoszonego do kardynałów na konsystorzu 27 maja 1914 r. - Testament duchowy św. Piusa X)

poniedziałek, 11 maja 2020

X. dr Piotr Semenenko C.R.: Papież stanowi ośrodek i zasadę całej jedności Kościoła.

      Zamierzamy więc rozważyć w świetle naszej teorii następującą tezę: Kościół jest katolicki. Do tego dodamy dopełnienie w postaci innej tezy: Kościół jest apostolski. Widzieliśmy już, że te dwie cechy Kościoła wyrażają głębię i wieczność Boga. Dotyczą one Kościoła rozważanego w przestrzeni i w czasie. Czym więc jest przede wszystkim katolickość Kościoła? Oznacza ona dwie rzeczy: jedność w przestrzeni i trojaką naturę tej jedności. Jedność członków tego niezmierzonego ciała dokonuje w jedności komunii kościelnej. Jedność wszystkich umysłów dokonuje w jedności wiary. Jedność wszystkich woli dokonuje w jedności autorytetu.

      Jednakże tak jak środek jest w okręgu, to Papież stanowi ośrodek i zasadę całej jedności Kościoła rozległego w przestrzeni, to znaczy ośrodek i zasadę katolickości Kościoła. Papież udziela tej jedności biskupom, a wraz z nimi udziela jej wiernym. Nie ma tu miejsca na żadne wątpliwości i zgadzają się na to wszyscy katolicy. To nie przez zjednoczenie z Papieżem biskupi sprawiają, że Papież staje się katolicki, ale przeciwnie, to Papież sprawia, że biskupi, którzy się z nim zjednoczeni są prawdziwie katoliccy. Podobnie w przypadku każdego kościoła partykularnego, biskup nie staje się katolicki przez swe zjednoczenie z kapłanami i wiernymi, ale to oni są katoliccy przez swą jedność z biskupem. Na tym polega niezaprzeczalna istotna treść wiary.

      Nasza teoria daje tego wyjaśnienie i potwierdzenie, które pochodzi z wiecznej Boskiej zasady. Wyjaśniamy ją w ten sposób: katolickość co do swej istoty jest jedna w całym Kościele. Papież nie jest bardziej katolicki niż biskupi, a biskupi bardziej niż wierni katolicy. Najskromniejszy spośród wiernych jest tak samo katolikiem jak każdy biskup i sam Papież. Jednakże ta, katolickość, jedna co do istoty, posiada trzy odrębne sposoby istnienia. Tkwi w Papieżu, jako swej zasadzie, która nie ma innej zasady. Znajduje się w biskupach, również jako w zasadzie, ale w zależności od pierwszej zasady. Na koniec tkwi wśród wiernych, znajduje się tam w całości, ale nie jak w zasadzi. Na tym polega cała nasza teoria.

X. dr Piotr Semenenko C.R. - z xiążki „Papież i Jego Nieomylność w świetle pierwszej i wiecznej przyczyny oraz w swej ostatecznej konsekwencji” (fragment)

ZA: https://piotrsemenenko.blogspot.com/2020/05/x-dr-piotr-semenenko-cr-papiez-stanowi.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz