Katolicyzm ma własność pionu – odchyleń nie znosi.
Cytaty na nasze czasy:

"Jeśli kiedykolwiek zetkniecie się z chlubiącymi się tym, że są wierzący, że są oddani Papieżowi, i chcą być katolikami, ale nazwanie klerykałami mają za największą obrazę, powiedźcie uroczyście, że oddane dzieci Papieża to ci, którzy są posłuszni jego słowu i we wszystkim go słuchają, a nie ci, którzy czynią zabiegi, by uniknąć wypełnienia jego rozkazów lub aby naleganiem godnym ważniejszych spraw wymusić na nim zwolnienia czy dyspensy tym boleśniejsze, im większe wyrządzają szkody lub zgorszenie. [...]"

(Fragment przemówienia św. Piusa X wygłoszonego do kardynałów na konsystorzu 27 maja 1914 r. - Testament duchowy św. Piusa X)

poniedziałek, 23 marca 2020

Porównanie Mszału św. Piusa X z Mszałem Jana XXIII

Mszał św. Piusa X 
Mszał Jana XXIII 

1. Promulgowany przez kanonizowanego świętego, który potępił modernizm, i skomponowany przy współpracy z absolutnie ortodoksyjnymi księżmi, uczonymi i pobożnymi.

1. Promulgowany przez „papieża”, który przyznał, że był podejrzany o modernizm, ten sam „papież”, który wezwał Vaticanum II do „uświęcenia ekumenizmu” i otwarcia okien Kościoła na ,,odnowienie". Skomponowany pod kierunkiem Ferdinando Antonelliego, który podpisał dokument promulgujący nową mszę, i pod kierunkiem Annibale Bugininego, "Wielkiego Architekta" Nowej Mszy, notorycznego modernisty i podejrzanego o wolnomularstwo.


2. Oparty na zdrowych tradycyjnych katolickich zasadach, które papieże stosowali wielokrotnie w przeszłości. Mszał ten był używany przez Kościół od 1914 r. Do czasu powstania modernistycznego „ruchu liturgicznego” w latach 1950.

2. Mszał ten, oparty na zasadach modernistycznego „ruchu liturgicznego”, często potępianego w przeszłości przez papieży rzymskich, był dziełem przejściowym. Według ojca Bugniniego był to „kompromis”, dopóki liturgia nie stała się „nowym miastem, w którym człowiek naszego wieku może żyć i czuć się swobodnie”. Był używany tylko przez cztery lata.


3. „Nie wprowadzaj innowacji, pozostań wierny tradycji”. (Papież Benedykt XIV)

3. „jest to most, który otwiera drogę do obiecującej przyszłości”. (Annibale Bugnini)


Modlitwa u stopni Ołtarza. 4. Zawsze mówione

Modlitwa u stopni Ołtarza
4.
Pominięte w (1) Oczyszczeniu po procesji, (2) Środzie popielcowej po posypaniu popiołem, (3) Wielkiej Sobocie, (4) Niedzieli Palmowej po procesji, (5) czterech Dni Krzyżowych po procesji i ( 6) niektórych innych Mszach zgodnych z nowymi rubrykami „papieskiego” Rzymu. 


Kolekta
5.
W dni niższych rang, oprócz kolekt tego dnia, mówi się kolekty o Matce Bożej, Matce Bożej i Wszystkich Świętych, Przeciwko Prześladowcom Kościoła, Za Papieża lub Za Wiernych Zmarłych itp.

Kolekta
5.
Wszystkie te kolekty zostały zniesione.


6. Obchody święta niższej rangi świętego lub niedzieli odbywają się zgodnie z rubrykami.

6. Komemoracja święta niższej rangi świętego lub niedzieli są albo zniesione, albo ściśle ograniczone, tak że w zwykłą niedzielę większość świąt świętych całkowicie zanika.


Lekcje w Suche Dni7. Zawsze czytane.

Lekcje w Suche Dni7. Większość lekcji jest opcjonalna.


Lekcja
8.
Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.

Lekcja
8.
Celebrans podczas uroczystej mszy siada z boku i zamiast tego słucha, podobnie jak podczas nowej mszy.


Sekwencja
9.
Dies Irae musiano zawsze śpiewać podczas Mszy Świętej Requiem.

Sekwencja
9.
Dies Irae na codziennej Mszy Świętej Requiem jest opcjonalna.


Ewangelia
10.
Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.

Ewangelia
10.
Zamiast tego celebrans podczas uroczystej Mszy słucha.


Wyznanie Wiary11. Mówiono na wielu uroczystościach zgodnie z rubrykami.

Wyznanie Wiary11. Zaprzestano podczas wielu świąt (Doktorów Kościoła, Św. Marii Magdaleny, Aniołów itp.)


Kanon Mszy12. Bez zmian od czasu papieża Grzegorza Wielkiego.

Kanon Mszy
12.
Dodano imię św. Józefa; w ten sposób Kanon nie jest już ,,niezmienną regułą" kultu.


Komunia Ludu13. Confiteor, Misereatur i Indulgentiam są zawsze wypowiadane przed Komunią Świętą.

Komunia Ludu13. Zniesiono.


Benedicamus Domino14. Mówiono zamiast Ite Missa Est w niedziele i dni powszednie Adwentu i Wielkiego Postu, Wigilie, msze wotywne itp.

Benedicamus Domino14. Zniesione, chyba że po Mszy odbywa się procesja.


Ostatnia Ewangelia15. Zarówno początek Ewangelii św. Jana, jak i właściwa Ostatnia Ewangelia przypadająca w uroczystość kończy każdą Mszę św.

Ostatnia Ewangelia15. Właściwa Ostatnia Ewangelia została zniesiona z jednym wyjątkiem. Ostatniej Ewangelii nie recytuje się podczas: (1) trzeciej Mszy Bożego Narodzenia, (2) Niedzielę Palmową, (3) Wielki Czwartek, (4) Wielką Sobotę, (5) każdą Mszę, po której następuje procesja, (6) Mszy Requiem, po których następuje Rozgrzeszenie i (7) niektórych innych Mszy zgodnych z nowymi rubrykami ,,papieskiego" Rzymu. 

Zmiany w Świętach
16.

Stolicy św. Piotra w Rzymie

Znalezienie Krzyża Świętego

Świętego Jana przed Bramą Łacińską

Zjawienie się św. Michała

Św.. Leona II

Św. Anakleta

Św. Piotra w Okowach

Znalezienie św. Stefana

Komemoracja. Św. Vitalisa

Św. Filomeny (przez indult)

Św. Józef, Patron Kościoła Powszechnego

Obrzezanie Naszego Pana

Stolicy św. Piotra w Antiochii

Najśw. M. P. Różańcowej

Św. Jerzego

N.M.P. z Góry Karmel

Św. Aleksego

Śś. Cyriacus, Largus i Smaragdus

Stygmatów św. Franciszka

Śś. Eustachy i Towarzysze

Matka Boża od Wykupu

Św. Tomasza Beketa

Św. Sylwestra

Siedmiu boleści N.M.P


Zmiany w Świętach
16.


Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zmieniono na św. Józefa Robotnika

Zmieniono na Oktawę Bożego Narodzenia

Zmieniono na Katedrę Świętego Piotra

Zmieniono na Matkę Bożą Różańcową

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę

Obniżono rangę


Oktawy Świąt
17.


Epifania (7th wiek)

Boże Ciało (1294)

Wniebowstąpienie (8th wiek)

Najświętszego Serca Pana Jezusa (1928)

Niepokalanego Poczęcia (1693)

Wniebowzięcie (ca. 850)

Św. Jana Chrzciciela (8th wiek)

Śś. Piotra i Pawła (7th wiek)

Wszystkich Świętych (ca. 1480)

Narodzenie N.M.P. (1245)

Św. Szczepana (8th wiek)

Św. Jana Ewangelisty (8th Wiek)

Świętych Niewiniątek (8th Wiek)

Poświęcenie Kościoła (8th Wiek)


Oktawy Świąt
17.


Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono


Wigilie Świąt
18.


Objawienia Pańskiego

Św. Macieja

Św. Jakuba

Św. Bartłomieja

Św. Mateusza

Wszystkich Świętych

Św. Andrzeja

Niepokalanego Poczęcia

Św. Tomasza


Wigilie Świąt
18.


Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono

Zniesiono



Różne Rubryki
19.
Celebrans używa trzech rodzajów głosu:

słyszalny, cichy i słyszalny tylko dla osób przy ołtarzu.


Różne Rubryki
19.
Trzeci rodzaju głosu został zniesiony.


20. Kiedy celebrans jest po stronie Lekcji lub stronie Ewangelii przy ołtarzu, zawsze kłania się krzyżowi pośrodku ołtarza ilekroć wspomina Święte Imię.

20.
Zniesiono


Obrzędy Wielkiego Tygodnia
21.
Zawiera obrzędy Wielkiego Tygodnia zatwierdzone przez papieża św. Piusa V

Obrzędy Wielkiego Tygodnia
21.
Radykalnie zmienione do tego stopnia, że nie są już obrzędami Wielkiego Tygodnia Mszału Trydenckiego. W rzeczywistości obrzędy te wymagały jedynie kosmetycznych zmian, aby pasowały do wzoru Nowej Mszy w 1969 r.


Uwagi Końcowe: (1) Komunia wiernych: niektórzy kapłani, którzy twierdzą, że stosują się do zmian Jana XXIII na podstawie „autorytetu papieskiego”, odmawiają jednak usunięcia Confiteor, Misereatur i Indulgentiam przed Komunią wiernych, zgodnie z zaleceniami Jana XXIII.


(2) Ostatnia Ewangelia: Ojciec Bugnini wyraził życzenie ,,wielu", żeby praktyka czytania Ostatniej Ewangelii została poważnie ograniczona lub całkowicie zniesiona. Musiał czekać tylko kilka lat.


(3) Zmiany w świętach: Zwróć uwagę na uprzedzenia modernistów wobec kultu świętych i na święta, które odnoszą się do prerogatyw papieskich lub objawień zatwierdzonych przez Kościół. Podczas Wielkiego Postu Mszał Jana XXIII tłumi większość Mszy o świętych.


ZA: http://www.traditionalmass.org/articles/article.php?id=18

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.