Mszał Jana XXIII
1. Promulgowany przez kanonizowanego świętego, który potępił modernizm, i skomponowany przy współpracy z absolutnie ortodoksyjnymi księżmi, uczonymi i pobożnymi.
1. Promulgowany przez „papieża”, który przyznał, że był podejrzany o modernizm, ten sam „papież”, który wezwał Vaticanum II do „uświęcenia ekumenizmu” i otwarcia okien Kościoła na ,,odnowienie". Skomponowany pod kierunkiem Ferdinando Antonelliego, który podpisał dokument promulgujący nową mszę, i pod kierunkiem Annibale Bugininego, "Wielkiego Architekta" Nowej Mszy, notorycznego modernisty i podejrzanego o wolnomularstwo.
2. Oparty na zdrowych tradycyjnych katolickich zasadach, które papieże stosowali wielokrotnie w przeszłości. Mszał ten był używany przez Kościół od 1914 r. Do czasu powstania modernistycznego „ruchu liturgicznego” w latach 1950.
2. Mszał ten, oparty na zasadach modernistycznego „ruchu liturgicznego”, często potępianego w przeszłości przez papieży rzymskich, był dziełem przejściowym. Według ojca Bugniniego był to „kompromis”, dopóki liturgia nie stała się „nowym miastem, w którym człowiek naszego wieku może żyć i czuć się swobodnie”. Był używany tylko przez cztery lata.
3. „Nie wprowadzaj innowacji, pozostań wierny tradycji”. (Papież Benedykt XIV)
3. „jest to most, który otwiera drogę do obiecującej przyszłości”. (Annibale Bugnini)
Modlitwa u stopni Ołtarza. 4. Zawsze mówione
Modlitwa u stopni Ołtarza
4. Pominięte w (1) Oczyszczeniu po procesji, (2) Środzie popielcowej po posypaniu popiołem, (3) Wielkiej Sobocie, (4) Niedzieli Palmowej po procesji, (5) czterech Dni Krzyżowych po procesji i ( 6) niektórych innych Mszach zgodnych z nowymi rubrykami „papieskiego” Rzymu.
Kolekta
5. W dni niższych rang, oprócz kolekt tego dnia, mówi się kolekty o Matce Bożej, Matce Bożej i Wszystkich Świętych, Przeciwko Prześladowcom Kościoła, Za Papieża lub Za Wiernych Zmarłych itp.
Kolekta
5. Wszystkie te kolekty zostały zniesione.
6. Obchody święta niższej rangi świętego lub niedzieli odbywają się zgodnie z rubrykami.
6. Komemoracja święta niższej rangi świętego lub niedzieli są albo zniesione, albo ściśle ograniczone, tak że w zwykłą niedzielę większość świąt świętych całkowicie zanika.
Lekcje w Suche Dni7. Zawsze czytane.
Lekcje w Suche Dni7. Większość lekcji jest opcjonalna.
Lekcja
8. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Lekcja
8. Celebrans podczas uroczystej mszy siada z boku i zamiast tego słucha, podobnie jak podczas nowej mszy.
Sekwencja
9. Dies Irae musiano zawsze śpiewać podczas Mszy Świętej Requiem.
Sekwencja
9. Dies Irae na codziennej Mszy Świętej Requiem jest opcjonalna.
Ewangelia
10. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Ewangelia
10. Zamiast tego celebrans podczas uroczystej Mszy słucha.
Wyznanie Wiary11. Mówiono na wielu uroczystościach zgodnie z rubrykami.
Wyznanie Wiary11. Zaprzestano podczas wielu świąt (Doktorów Kościoła, Św. Marii Magdaleny, Aniołów itp.)
Kanon Mszy12. Bez zmian od czasu papieża Grzegorza Wielkiego.
Kanon Mszy
12. Dodano imię św. Józefa; w ten sposób Kanon nie jest już ,,niezmienną regułą" kultu.
Komunia Ludu13. Confiteor, Misereatur i Indulgentiam są zawsze wypowiadane przed Komunią Świętą.
Komunia Ludu13. Zniesiono.
Benedicamus Domino14. Mówiono zamiast Ite Missa Est w niedziele i dni powszednie Adwentu i Wielkiego Postu, Wigilie, msze wotywne itp.
Benedicamus Domino14. Zniesione, chyba że po Mszy odbywa się procesja.
Ostatnia Ewangelia15. Zarówno początek Ewangelii św. Jana, jak i właściwa Ostatnia Ewangelia przypadająca w uroczystość kończy każdą Mszę św.
Ostatnia Ewangelia15. Właściwa Ostatnia Ewangelia została zniesiona z jednym wyjątkiem. Ostatniej Ewangelii nie recytuje się podczas: (1) trzeciej Mszy Bożego Narodzenia, (2) Niedzielę Palmową, (3) Wielki Czwartek, (4) Wielką Sobotę, (5) każdą Mszę, po której następuje procesja, (6) Mszy Requiem, po których następuje Rozgrzeszenie i (7) niektórych innych Mszy zgodnych z nowymi rubrykami ,,papieskiego" Rzymu.
8. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Lekcja
8. Celebrans podczas uroczystej mszy siada z boku i zamiast tego słucha, podobnie jak podczas nowej mszy.
Sekwencja
9. Dies Irae musiano zawsze śpiewać podczas Mszy Świętej Requiem.
Sekwencja
9. Dies Irae na codziennej Mszy Świętej Requiem jest opcjonalna.
Ewangelia
10. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Ewangelia
10. Zamiast tego celebrans podczas uroczystej Mszy słucha.
Wyznanie Wiary11. Mówiono na wielu uroczystościach zgodnie z rubrykami.
Wyznanie Wiary11. Zaprzestano podczas wielu świąt (Doktorów Kościoła, Św. Marii Magdaleny, Aniołów itp.)
Kanon Mszy12. Bez zmian od czasu papieża Grzegorza Wielkiego.
Kanon Mszy
12. Dodano imię św. Józefa; w ten sposób Kanon nie jest już ,,niezmienną regułą" kultu.
Komunia Ludu13. Confiteor, Misereatur i Indulgentiam są zawsze wypowiadane przed Komunią Świętą.
Komunia Ludu13. Zniesiono.
Benedicamus Domino14. Mówiono zamiast Ite Missa Est w niedziele i dni powszednie Adwentu i Wielkiego Postu, Wigilie, msze wotywne itp.
Benedicamus Domino14. Zniesione, chyba że po Mszy odbywa się procesja.
Ostatnia Ewangelia15. Zarówno początek Ewangelii św. Jana, jak i właściwa Ostatnia Ewangelia przypadająca w uroczystość kończy każdą Mszę św.
Ostatnia Ewangelia15. Właściwa Ostatnia Ewangelia została zniesiona z jednym wyjątkiem. Ostatniej Ewangelii nie recytuje się podczas: (1) trzeciej Mszy Bożego Narodzenia, (2) Niedzielę Palmową, (3) Wielki Czwartek, (4) Wielką Sobotę, (5) każdą Mszę, po której następuje procesja, (6) Mszy Requiem, po których następuje Rozgrzeszenie i (7) niektórych innych Mszy zgodnych z nowymi rubrykami ,,papieskiego" Rzymu.