niedziela, 22 maja 2022

Ks. Dr. Jan Bolesław Łubieński: ZNACZENIE CHRZEŚCIJAŃSKIEGO POGLĄDU NA ŚWIAT I ŻYCIE

5. ZNACZENIE CHRZEŚCIJAŃSKIEGO POGLĄDU
NA ŚWIAT I ŻYCIE



Jako ostateczny wynik stwierdzamy, że w przeciwstawieniu do Freuda poglądu na świat i życie chrześcijaństwo głosi nam światopogląd teistyczny z pewnemi, niewzruszonemi dogmatami. światopogląd chrześcijański zaspokaja nasz umysł, albowiem uczy, że nieskończony Bóg jest twórcą i rządcą wszechświata. Przedstawiając Boga jako ostateczną przyczynę i ostateczny cel wszystkiego, chrześcijaństwo wyjaśnia nam dużo tajemnic. A jeżeli nie wyjaśnia wszystkich tajemnic, to słysząc o Bogu niepojętym, rozumiemy, dlaczego tajemnice są możliwe i konieczne.

Światopogląd chrześcijański daje też zaspokojenie naszemu sercu. Albowiem chrześcijaństwo mówi nam nie tylko o Stwórcy i Panu, ale też o miłościwym ojcu, który słabe stworzenie troskliwą, życzliwą otacza opieką. Przedstawiając nam tego Boga jako osobę, chrześcijaństwo umożliwia nam stosunek do Boga oparty na religji. Tak zaspokaja jedną z istotnych potrzeb serca naszego. Psychologja ludów bowiem uczy, że religja stanowi istotną, wrodzoną potrzebę człowieka.

Swoją nauką o Bogu, jak wogóle wszystkiemi swemi dogmatami, chrześcijaństwo jednoczy wszystkich wyznawców w jedną duchową całość i żywo wiąże ich z absolutem, z Bogiem. Dogmaty są zasadami stałemi, niewzruszonemi pewnikarhi, są podstawowemi prawdami wiary, które Kościół stawia jako słupy wśród burz i fal, miotających powierzchnią ludzkości. Albowiem tylko te dogmaty, te pewniki i prawdy świadczą o stałości bytu ludzkiego, o jedności wszechświata, o stworzeniu człowieka przez Boga. One łączą stworzenie ze Stwórcą.

Dogmaty są równocześnie siłami, które ustawicznie kierują działalnością jednostek i społeczeństw. Wszystkie inne światopoglądy zmieniają swe zasady, tymczasem w chrześcijaństwie katolickiem zasady pozostają te same, wiara nie zmienia się. Zmianie ulega tylko zewnętrzny jej wyraz, forma, podczas kiedy istota pozostaje nietknięta. Wskutek tego świat chrześcijańsko - katolicki przedstawia się szczególnie dziś jako wyraz jedności, stałości, harmonji, który tern jaskrawiej uwydatnia rozbieżność, niepewność, kruchość nowoczesnej kultury. Z tego widzimy, jak potrzebne są dogmaty, zwłaszcza dziś dla wszelkiej kultury, konieczne nietylko pod względem metafizycznym i religijnym, ale także społecznym a nawet politycznym.


Ks. Dr. Jan Bolesław Łubieński ,,Psychoanaliza Freuda w Świetle Nauki Chrześcijańskiej" str. 135-136

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.